strzałka do góry

Odzyskiwanie danych Szkolenia Kontakt

artykuł dodany: 19-02-2019, kategoria: dyski twarde, autor: Kacper Łapiak

Pogwarancyjne dyski Seagate

Od wielu lat na serwisach aukcyjnych możemy natknąć się na dyski Seagate z zieloną obwódką oznaczone klauzulą "Certified Repaired HDD". Czy kupno takiego dysku jest rozsądnym woborem?

Trudno dotrzeć do rzetelnych informacji, które wyjaśniałyby co klauzula ta dokładnie oznacza. Na stronach Seagate'a próżno szukać odpowiedzi na ważne pytania. Czy w "naprawianych" nośnikach wymieniane były elementy mechaniczne takie jak głowice albo talerze? A może dysk posiada nową elektronikę? Jaką mamy gwarancję, że urządzenie nie przestanie działać po miesiącu użytkowania?

Opierając się na wypowiedziach użytkowników forów internetowych z całego świata możemy jednak do kilku ciekawych wniosków.

Spostrzeżenia zaczerpnięte z internetu

Po pierwsze, ci którzy zdecydowali się oddać swoje niesprawne dyski na reklamację w zamian dostali inne, sprawne nośniki oznaczone właśnie jako "repaired".

Dyski te posiadają czysty S.M.A.R.T., więc albo rzeczywiście są nowe pomimo naklejki, albo S.M.A.R.T. został sformatowany.

Z opinii znalezionych na forach internetowych czytamy, że wiele z dysków odebranych w ramach gwarancji po stosunkowo krótkim czasie zaczęło sprawiać problemy (Bad Sector'y... etc.). Inne pracowały z kolei zupełnie bezproblemowo. Zdaje się to sugerować, że przynajmniej niektóre dyski rzeczywiście były już wcześniej serwisowane i wyczyszczono im S.M.A.R.T.. Oczwyście nie możemy wykluczać najzwyklejszej statystyki i psucia się nośników z naturalnych powodów.

Zasady dotyczące gwarancji przyznawanej przez firmę Seagate znajdziemy pod adresem: gwarancja Seagate.
Gdzie dowiadujemy się między innymi, że:
- Oryginalny napęd NIE zostanie zwrócony użytkownikowi.
- Produkty zamienne dostarczane są jako formatowane niskopoziomowo.

Wynika z tego tyle, że dysk, który wraca do nas w ramach gwarancji nie jest naprawionym dyskiem, który wysłaliśmy, co wydaje się być zrozumiałe z logistycznego punktu widzenia.

Zaś pod adresem: FAQ gwarancja Seagate

W odpowiedzi na pytanie: "Czy Seagate naprawia lub dostarcza elementy produktu?" Czytamy, że: "Seagate nie naprawia produktów, nie sprzedaje i dostarcza ich elementów do naprawy; jednakże Seagate prowadzi wymianę produktów objętych gwarancją.".

Powyższe stwierdzenie staje się niezrozumiałe w kontekście oznaczeń stosowanych na dyskach pogwarancyjnych. Jeżeli Seagate nie naprawia nośników, to dlaczego stosuje oznaczenie "repaired"?

W odpowiedzi na kolejne pytanie FAQ: "Otrzymałem produkt w ramach wymiany, ale dlaczego jest to produkt innej marki?", czytamy: "Firma Seagate może wymienić produkt użytkownika na produkt, który był wcześniej używany, naprawiony i przetestowany na zgodność ze specyfikacjami Seagate. Wszystkie produkty zostaną wymienione na produkty marki Seagate lub firmy powiązanej z Seagate."

Ponownie budzi to pytanie, czy Seagate naprawia swoje dyski?


Czy warto więc pokusić się na kupno tańszego dysku pogwarancyjnego Seagate na serwisach aukcyjnych? Odpowiedź nie jest jednoznaczna, ponieważ w świetle dostępnych, mętnych informacji nie możemy postawić jakiejkolwiek jednoznacznej tezy. Jedyne co należy powiedzieć, to tyle, że producent znakując dyski pogwarancyjne, niejako uczciwie ostrzega, że nie powinniśmy ich traktować jak produktów fabrycznie nowych.


Artykuł był przydatny, podobał się? A może nie? Zostaw komentarz!